tirsdag den 19. juni 2012

USKREVNE REGLER ELLER TVANGSHANDLENDE RITUALER....

Om lidt er det Sct. Hans. En dag som i de fleste familier er forbundet med en tradition. En tradition som afsluttes med sang om bål, imens en skrigende heks iklædt mærkeligt tøj - flyver fra bålet og direkte til Bloksbjerg. 



Og præcis denne proces kunne man nemt anvende, til DET denne blog omhandler. På bålet med det.

Der en uskreven regel om, at man skal nå at klippe hækken (ligusta, bøge, "gadekryds", mv.) inden Sct hans aften. Og det er jo faktisk en lille stress indikator, idet det ikke passer ind i min kalender, før efter Sct Hans. Når man bor på en hjørnegrund, er det ikke just sådan noget der wupti sker på 1 time.

Men hvad vil naboerne ikke tænke.....

Jeg er igennem min barndom vokset op,  med en stor gentagelse af denne spørgende sætning. Ikke at jeg synes at jeg var et uartigt barn(!), men nok mere forbi, at mine forældre er af den generation, hvor man vitterligt tænkte sådan. I dag tror jeg ikke at nogle af mine unger, nogensinde vil tænke denne tanke (mon det er godt eller skidt???)...

Som et sjovt eksempel kan nævnes, at vækkeuret ofte ringede klokken 07,00 om morgenen, hvor vi ikke skulle op til noget. Sharp 07,00 gik min far ned og rullede vores rullegardin op, så "naboerne ikke skulle tro at vi bare lå og sov tiden væk" - for derefter at gå i seng igen:)

Da jeg mødte min første helt store kærlighed (ja dem har der altså været flere af) og han skulle overnatte, bad min mor ham om at parkerer sin bil en gade væk - for hvad ville naboerne ikke tænke..

Og sådan blev vi opdraget. Dengang synes vi ikke at det var en "mærkelig sætning", idag griner vi lidt af den.

Men de uskrevne regler fylder alligevel meget - i min generation.

Så sent som i dag var jeg med i en heftig diskussion på facebook omkring Nicklas Bendtner og ytringsfrihed. Og lige præcis ytringsfrihed er der et hav af uskrevne regler omkring. Retten til at sige, mene og skrive det man vil, eller....?

Bare tænk på (porøse) emner som Hr. og Fru Dronning, razisme og nasisme og så lige Nicklas Bendtner.......!

Tilbage til hjemmets fire vægge, hvor man sidder pænt når man spiser. Man spiser med lukket mund, uden at smaske og ikke mindst uden at afslutte måltidet med et bøvs. Man prutter ikke. Man ringer straks op til den ældre generation og takker for gaven, præcis 5 minutter efter man har modtaget den.  Man tager tøj på der "passer" til det man skal til. Og så videre og så videre....

Nogle vil kalde det takt og tone eller god opdragelse, men hvornår kapper de uskrevne regler over og  blive til tvanghandlende ritualer?

Rigtig god hæk klipning til alle jer der SKAL nå det inden lørdag. Jeg har valgt at være en "rebel" i år og klipper den sku´ først i næste uge!


NB: TAK til min skønne kusine, for at skubbe til min "rebelske" side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar